Ads

Thursday, October 3, 2013

Siakap 3 Rasa

Huh.... Entry kat blog usang nih dah macam chipsmore kan.... Kejap ada entry kejap sepi tanpa entry...Kejap kerr..??? Lama kot tanpa entry...

Hari ni nak update ckit jerr... Semua gara-gara my little princess kurang makan nasi sejak dua menjak ni... En Hubby dah mula risau sebab anak kesayangan dia kurang makan nasi... Asyik minum susu jerr.... Kalau dulu 1 hari nak minum susu 4 botol sehari pun susah tapi sekarang bleh habih 8 botol sehari.... Jenuh jugak la nak beli susu... Kata2 mama yang kedekut + sengkek cm AKU.... hehehehe

Panjang lebar plak noh malam ni aku berceloteh..... ok2 skrang aku nak kongsi resepi Ikan Siakap 3 Rasa yang aku wat baru ni.... Tak la sedap macam kat kedai tapi memadai la nak kenyang kan perut kami 3 beranak...

Bahan-bahan :

Ikan siakap yang siap di siang
8 tangkai cili kering yang telah di rebus 
8 tangkai cili padi (kalau nak lebih pedas tambah la lg)
1 lawang bawang besar 
2 batang serai
1/2 biji nenas ( guna dalam tin pun boleh)
1 biji tomato
sos cili + sos tomato + sos tiram
garam + gula

Cara memasak :

1. Goreng ikan siakap hingga garing. Angkat dan toskan
2. Blend cili kering + cili padi + bawang besar
3. Tumis bahan yang telah diblend kemudia masukkan kesemua jenis sos dan serai 
    yang telah diketuk. Masak hingga hilang bau cabai
3. Masukkan bawang besar + nenas + tomato yang telah dipotong dadu kemudian    
    tambah kan garam dan gula secukup rasa...
4. Angat dan tuang atas ikan siakap yang telah digoreng garing tadi..
5. Siap utk dihidang....

Ni la rupa Ikan Siakap 3 Rasa saya...


No comments: