Ads

Friday, November 2, 2012

Susu Oh Susu....

Susu ibu memang susu yang terbaik.... Tapi apa kan daya aku hanya menyusu anak aku selama 2 bulan lebih ja.... Sebab lepas tu anak aku jadi suka muntah.... Maybe masa tu raya plak... Aku makan macam-macam sebab tu kot dia muntah bila minum susu aku...


Aku mula bagi Arissa minum susu formula sejak dia berumur 2 hari lagi... Sebab masa tu susu aku ckit sangat... Arissa pulak asyik menangis sebab lapar.... 




Wat permulaan nya aku bagi dia Susu Anmum... Dia minum susu tu dalam 2 minggu kot... Aku sulam kan susu tu dengan susu aku.... Aku stop susu Anmum lepas tu sebab Arissa sakit perut.... Dalam sehari ja dia memerut 5 hingga 6 kali... Kecian dia....



Lepas tu aku tukar susu.... Dari Susu Anmum aku tukar ke S-26 yang besa ja... Tak nak bagi dia yang Gold sebab mahal sgt.... Takut hari2 mendatang tak mampu.... Dia ok dengan susu tu... Tapi bila Arissa dah berumur 4 bulan, masalah lain pulak timbul...Bukan Arissa yang bermasalah tapi susu tu pulak yang dh tak dak dipasaran.... Jenuh 1 Penang aku pusing cari susu ni... Tak dak jugak... 


Pastu aku tukar plak dari susu S-26 kepada Susu Babelac keluaran Dumex.... Harga dia ok la sebab lebih kurang Susu S-26 yang besa tu jugak.... Rasanya Arissa kurang sesuai kot dengan susu ni sebab bila bagi susu ni dia kerap berjaga malam & menangis... Nak kata sakit perut tengok dia ok ja... Tapi bila bagi susu S-26 yang still berbaki kat rumah tu dia xdak la berjaga malam.... So aku ngan husband wat kesimpulan yang Arissa tak sesuai ngan Susu Babelac ni....


Berpusing lagi la aku ngan husband aku cari susu yang sesuai untuk Arissa.... Akhirnya kami jumpa susu ni... Susu S-26 SMA...... rupa-rupanya susu ni adalah gantian Susu S-26 yang aku penah bagi kat Arissa lepas Susu Anmum... Susu ni ada unsur Soya.... So dia mahal ckit la dari Susu S-26 yang besa tu... Tak pa lah mahal ckit asalkan sesuai dengan perut Arissa.... 

Aku harap pasni tak perlu la ada lagi penukaran jenama susu... Rasa cam takot susu lain tak sesuai untuk Arissa... Rasa penat pun ada jgak bertukar2 susu ni....  Baru la aku paham cam mna  perasaan ibu-ibu lain yang terpaksa tukar bermacam-macam jenis susu supaya sesuai ngan perut bayi masing-masing...

No comments: